Základní informace o Chrudimi
ZÁKLADNÍ INFORMACE
ZEMĚPISNÉ ÚDAJE
Chrudim, známá rovněž jako "Athény východních Čech", je město střední velikosti ležící na rozhraní Železných hor a Polabské nížiny, 110 km východně od Prahy, hlavního města České republiky, 10 km jižně od krajského města Pardubic a 33 km od Hradce Králové.
Geomorfologicky leží město ve Svitavské tabuli, která je součástí rovinaté České tabule. Jižně od Chrudimi se zvedají Železné hory s nejvyšší horou Vestec (668 m n.m). Městem protéká řeka Chrudimka, která pramení v chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy (20 km jihovýchodně) a po 108 km toku se vlévá do Labe v Pardubicích. V ústí je průměrný průtok 6,01 m3/s. U obce Seč je na ní postavena údolní přehradní nádrž, která je velmi intenzivně využívána pro rekreaci a vodní sporty. Podnebí v Chrudimi lze v rámci ČR charakterizovat jako nadprůměrně teplé s průměrnými srážkovými úhrny. Průměrná teplota ve městě je 7°C. Nejteplejší měsíc červenec má O teplotu 17,5°C. Díky poloze na jižním okraji České tabule patří město k oblastem s vydatnými zásobami podzemních vod. Město leží ve výšce 243-300 m n.m.
Polohu města Chrudim v rámci Pardubického kraje lze hodnotit jako velmi exponovanou, což je dáno blízkostí a dostupností krajského města, které je populačním i ekonomickým centrem kraje. Význam polohy jako rozvojového faktoru umocňuje fakt, že se Chrudim nachází v těsném zázemí metropolitního areálu hradecko-pardubické aglomerace, který je podle počtu obyvatel (necelých 300 tis.) pátým nejlidnatějším urbanizovaným prostorem v ČR (po Praze, Brnu, Ostravě a severočeské konurbaci).
ZÁKLADNÍ INFORMACE
Nadmořská výška 243 – 300 m.n.m.
Zeměpisná šířka 49° 57´
Zeměpisná délka 15° 47´
Části města Chrudim I – IV, Medlešice, Topol, Vestec, Vlčnov
Celková výměra pozemků 3 320 ha
DOPRAVNÍ OBSLUŽNOST
Silniční doprava
Chrudimí procházejí dvě silnice I. třídy, a to silnice číslo I/17 a I/37. Silnice I/37 spojuje města Hradec Králové – Pardubice – Chrudim – Žďár nad Sázavou (směr S – J) a končí ve Velké Bíteši (90 km) napojením na dálnici D1 Praha – Brno – Bratislava.
Silnice I/17 spojuje města Vysoké Mýto – Chrudim – Čáslav – Kolín - Praha (směr Z – V). Spojení Chrudim – Praha je též možné po dálnicí D 11 (Poděbrady – Praha) Spojení je přes Čáslav – Kolín Poděbrady (60 km) nebo směrem na Pardubice – Chlumec nad Cidlinou – Poděbrady.
Nejbližší připojení na dálnici D1 je vzdáleno 70 km po silnici I/37 v Humpolci. Vzdálenost Humpolec – Praha je 100 km a vzdálenost Humpolec – Brno je 110 km.
Pro město Chrudim je strategicky důležitá přeložka a obchvat silnice I/37 v úseku Chrudim – Pardubice – Slatiňany. Na tuto stavbu je schválen investiční záměr. Dále je v územním plánu města Chrudim schváleno severozápadní propojení silnic I/37 a I/17, které zabezpečí rychlejší propojení průmyslové zóny na výše uvedené silnice I. třídy.
Zásadní význam pro Pardubický kraj má definitivní dobudování dálnice D11 do Hradce Hrálové, především pak plánováná křižovatka u EOP Opatovice. Současná vzdálenost Chrudim - D11 je cca 35 km. Plánovaná čtyř proudová rychlostní silnice R 35 (Německo – Liberec – Hradec Králové – Olomouc), která pochází napříč celým územím ve směru severozápad – východ. Tento mezinárodní tah křižuje jihovýchodně od Hradce Králové navrhovanou trasu dálnice D 11 (Praha – Hradec Králové – Polsko) a u Olomouce navrhovanou dálnici D 47 (Brno – Olomouc – Ostrava – Polsko).
Délka silnic okresu Chrudim v roce 2004
silnice I. třídy 91,4 km
silnice II. třídy 260,5 km
silnice III. třídy 697,4 km
místní komunikace v rámci města Chrudim 76,5 km
Železniční doprava
Město Chrudim leží na železniční trati Pardubice – Havlíčkův Brod. Vzdálenost Chrudim – Pardubice po železnici je 12 km. Pardubický kraj má i značný celostátní hospodářský význam, který je zdůrazněn průtahem tratí evropského železničního rychlostního koridoru důležitými křižovatkami Pardubice a Česká Třebová. Mezi nejvýznamnější v kraji i v ČR patří trať Praha – Pardubice – Česká Třebová – Brno, jež je součástí prvního modernizovaného koridoru Berlín – Praha – Brno – Vídeň (evropská magistrála E40). Tento koridor je po jednotlivých úsecích modernizován na traťovou rychlost do 160 km/hod. Železniční dopravu zajišťují České dráhy a. s.
ADMINISTRATIVN9 ČLENĚNÍ
Do konce roku 2002 byla Chrudim sídlem okresního úřadu, po zrušení okresních úřadů a reformě veřejné správy je od roku 2003 Chrudim obcí s rozšířenou působností 3. stupně, její správní obvod zahrnuje 86 obcí.
Město Chrudim je administrativně členěno na 8 částí - Chrudim I, Chrudim II, Chrudim III, Chrudim IV, Topol, Medlešice, Vestec, Vlčnov a dělí se na 5 katastrálních území - Chrudim I až IV, které tvoří jedno katastrální území, Topol, Medlešice, Vestec a Vlčnov.
Rozloha
Chrudim se rozkládá na 3 315 ha plochy. Území má v převážné míře charakter půdy pro zemědělské využití (75% celkové rozlohy). Zastavěná plocha území zabírá 175 ha, tj. asi 5%. Rodinné domy pokrývají plochu 7,47 ha, ale včetně zahrad a přilehlých pozemků pokrývají území o rozloze 86,11 ha. Bytové domy vedle toho zabírají plochu o velikosti 5,76 ha. Průmyslové objekty a plochy jsou situovány v okrajových částech města, s rozlohou cca 62 ha. Plochy s hospodářským využitím pokrývají 83 ha. Jedná se především o areál bývalého strojírenského podniku Transporta a území nově budovaných průmyslových zón Chrudim západ a Chrudim sever, stejně jako o lokalitu Májov, kde sídlí menší podniky, které se věnují obchodu, logistice, spedici a dalším oborům.
Obyvatelstvo
V 60. letech 20. stol. měla Chrudim přes 15 tisíc obyvatel. V 70. a 80. letech docházelo ke stálému nárůstu počtu obyvatel, především v části Chrudim III a IV, kde je koncentrována panelová výstavba a bytové domy. Od 80. let minulého století se počet obyvatel stabilizuje, což souvisí se zastavením výstavby sídlišť a celkovou stagnací růstu populace v Československé, resp. České republice. K 31.12.2003 činil počet obyvatel 23 683.
Nejlidnatější je část Chrudim IV s 9 485 obyvateli, dále Chrudim III (7 688 obyvatel) a Chrudim II (5 460 obyvatel). Vestec, Vlčnov a Topol jsou nejmenší části města (do 300 obyvatel) s venkovským charakterem osídlení, obyvatelé se z nich postupně stěhují do centra města, za bydlením a lepším dopravním spojením. Medlešice naopak jako největší z přilehlých částí obyvatelstvo neztrácejí, trvale v nich přebývá okolo 500 lidí.
Struktura obyvatelstva k 1. 1. 2009
Z toho | |
---|---|
Z toho | |
Počet bydlících obyvatel | 23 173 |
muži | 11 306 |
ženy | 11 867 |
muži 0 – 14 let | 1 714 |
ženy 0 – 14 let | 1 516 |
muži 15 – 59 let | 7 456 |
ženy 15– 59 let | 7 482 |
muži 60 a více let | 2 136 |
ženy 60 a více let | 2 869 |
ŠKOLSTVÍ
Ve městě je
- 5 základních škol
- 1 speciální základní škola
- 1 základní umělecká škola
- 6 středních škol: Gymnázium Josefa Ressela (od roku 1863), www.gjr.cz; Obchodní akademie (od roku 1882),www.chrudim.cz/obchakcr; Střední průmyslová škola strojnická (od roku 1951), www.sweb/spss-cr.cz; Vyšší odborná škola, Střední zemědělská škola (od roku 1862 a střední odborné učiliště od roku 1967) a Vyšší odborná škola,www.szes.chrudim.cz; Střední zdravotnická škola a sociální Chrudim, www.szs.chrudim.cz; SOŠ a SOU obchodu a služeb, www.sos-sou.chrudim.cz
- 3 soukromé školy: 1. Soukromá škola jazyků (od roku 1990), www.skola-jazyku.cz; Hotelová škola Bohemia s. r. o. (od roku 1992), www.hotelovaskola.chrudim.cz; Jazyková škola Jany Trubákové (od roku 1994)
- 1střední odborné učiliště
V okrese Chrudim je dále
- 48 základních škol
- 2 střední školy: Gymnázium K.V.Raise Hlinsko www.gymhlinsko.cz, Střední odborná škola a Střední odborné učiliště technické Třemošnice www.sou-tremosnice.cz,
- 1 církevní střední škola - Biskupské gymnázium Skuteč www.bigyskutec.cz
- 1 odborné učiliště - Odborné učiliště a Praktická škola Chroustovice www.chroustovice.cz
Školy s větším počtem studentů ze vzdálenějších lokalit mají domovy mládeže, kde jsou studenti přes týden ubytováni.
MIMOŠKOLNÍ ČINNOST
Ve městě působí Dům dětí a mládeže (www.ddm.xf.cz), jehož zřizovatelem je Pardubický kraj. Zabývá se pravidelnou zájmovou činností (kroužky a kluby), příležitostnou zájmovou činností (víkendové akce, přednášky, kurzy, besedy, výlety, výstavy apod.), pořádáním okresních kol postupových soutěží, vyhlašovaných pro ZŠ a SŠ MŠMT, podílem na soutěžích jiných vyhlašovatelů, prázdninovou činností (zimní a letní tábory), spontánní činností (nabídka aktivit pro veřejnost) a odbornou činností (práce s talenty).
TECHNICKÁ VYBAVENOST MĚSTA
Délka místních komunikací je 76,5 km. Město má pokrytí signálem všech mobilních operátorů působících na území České republiky a kompletní pokrytí s dostatečnou rezervou pevné sítě. Veřejný vodovod města je napojen na zdroje pitné vody, odpadní vody jsou svedeny kanalizací na čistírnu odpadních vod. Město je kompletně elektrifikováno a plynofikováno.
ZDRAVOTNICKÁ A SOCIÁLNÍ PÉČE
Ve městě je nemocnice, v níž je k dispozici 476 lůžek (350 nemocničních a 126 ošetřovacích léčebna dlouhodobě nemocných), 15 ordinací praktických lékařů pro dospělé, 7 ordinací praktických lékařů pro děti a dorost, 21 ordinací stomatologů, 4 ordinace gynekologů, 33 ordinací lékařů – specialistů, 5 lékáren, 3 domy s pečovatelskou službou, 4 rehabilitace.